Pracownia Endoskopii

pielęgniarka zabiegowa: Wioletta Ratajczak

pielęgniarka anestezjologiczna: Agnieszka Pieszke

Zakres świadczonych usług:

1. Procedury endoskopowe diagnostyczne i zabiegowe dotyczące górnego i dolnego odcinka przewodu pokarmowego.

2. Porady gastroenterologiczne.

3. Porady chirurgiczne.

4. Porady proktologiczne.

Badania są wykonywane przez wykwalifikowany personel medyczny
przy wykorzystaniu sprzętu video endoskopowego firmy japońskiej PENTAX.
Prowadzona jest archiwizacja przeprowadzonych badań.

Przed zabiegiem należy wykonać następujące badania (lista po kliknięciu).

Gastroskopia

1. Diagnostyka z testem na Helicobacter pylori

2. Pobieranie wycinków do badania histo- pat.

3.Usuwanie polipów

Wskazania i przygotowanie do gastroskopii:

• choroba refluksowa przełyku
  • objawy dyspeptyczne ( zgaga, odbijanie, wzdęcia, dyskomfort w jamie brzusznej, bóle brzucha )
  • podejrzenie choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy
  • podejrzenie choroby nowotworowej w oparciu o dolegliwości ogólne
  • zaburzenia połykania / dysfagia/
  • występowanie krwawienia z przewodu pokarmowego lub jego podejrzenie

Przygotowanie do gastroskopii

Pacjent poddawany badaniu gastroskopowemu musi być na czczo i nie może przyjmować leków przed badaniem, gdyż rozpuszczone tabletki utrudniają dokładną ocenę błony śluzowej.

W przypadku wykonywania badania w godzinach popołudniowych pacjent powinien być 5-6 godzin na czczo.

Rektoskopia

Badanie polega na wziernikowaniu odbytnicy i kanału odbytu.

Wskazania do wykonania badania:

• Krwawienie z odbytu
  • Bóle okolicy odbytu i krocza
  • Zaburzenia w oddawaniu stolca
  • Guzy w odbycie
  • Żylaki odbytu
  • Świąd odbytu

Przygotowanie do Rektoskopii

(Enema lub Rectanal wlewka doodbytnicza ok. 100ml w plastikowej butelce z aplikatorem).
W dniu badania rano po wypróżnieniu pierwsza wlewka (utrzymać 2-3 min.)
Dwie godziny przed badaniem druga wlewka
Można zjeść posiłek ale lekki (zupa , płatki)

Kolonoskopia Środa Wielkopolska

Zatrudniamy zespół specjalistów i mamy sprzęt niezbędny do przeprowadzenia kolonoskopii w klinice w Środzie Wielkopolskiej. Zajmujemy się przygotowaniem pacjentów do zabiegu, profesjonalnym przeprowadzeniem procedury medycznej i opieką pozabiegową.

W skład naszych usług wchodzą:

1. Diagnostyka

2. Diagnostyka z pobraniem wycinków do badania histopatologicznych

3. Zabiegi z usunięciem polipów

Tego rodzaju badanie diagnostyczne zlecane jest w podejrzeniu raka jelita grubego, choroby Leśniowskiego-Crohna, niedokrwistości. Kolonoskopia w klinice w Środzie Wielkopolskiej wykonywana jest u pacjentów, u których występuje nasilona biegunka i krwawienie z przewodu pokarmowego oraz u osób, u których konieczne jest usunięcie polipów lub ciał obcych, lub poszerzenie zwężeń jelita grubego. Współpracujemy z profesjonalnym laboratorium w Środzie Wielkopolskiej, dzięki czemu szybko otrzymujemy rzetelne wyniki analiz wycinków pobranych podczas badań.

Przygotowanie do kolonoskopii w Środzie Wielkopolskiej

Każdy pacjent przed zabiegiem kolonoskopii wykonywanym w klinice w Środzie Wielkopolskiej, proszony jest o przygotowanie się do zabiegu używając preparatu Fortrans.

W trosce o należyte przygotowanie jelita grubego do badania Prosimy o uważne przeczytanie poniższych informacji i zaleceń.

Schemat przygotowania preparatem FORTRANS:

• na trzy dni przed badaniem kolonoskopowym nie należy spożywać sałatek jarzynowych, owoców pestkowych/np. winogron, pomidorów truskawek/ oraz pestek siemienia lnianego i maku.
  • w dniu poprzedzającym badanie można zjeść tylko śniadanie, bez mleka, surowych owoców i warzyw oraz napojów gazowanych. Można spożywać zupy w formie zmiksowanej/zupa krem/ kisiel, budyń, serki homogenizowane bez dodatków. Inne napoje można pić w dowolnej ilości.
  • w dniu  poprzedzającym badanie, około godziny 15.00, zgodnie z instrukcją, należy przygotować 3 litry roztworu FORTRANS rozpuszczając każdą z 4 torebek w 1 litrze niegazowanej wody.
  • przygotowany roztwór należy wypić w ciągu 5-6 godzin. Smak roztworu można poprawić dodając sok z cytryny lub grapefruitowy w stosunku 2:1 (2 objętości roztworu do 1 obj. soku).
    Od chwili wypicia FORTRANSU nie należy nic jeść. Można pić dowolną ilość niegazowanej wody mineralnej.
  • normalną reakcją na lek powinny być wypróżnienia, pod koniec treścią płynną. Wypróżnienia prawie czystą wodą oznaczają dobre przygotowanie do badania.
  • przed zastosowaniem preparatu FORTRANS , prosimy o przeczytanie ulotki informacyjnej dołączonej do preparatu.
  • w dniu badania/ dla badanych w godzinach popołudniowych/ o godz. 7.00-8.00 należy wypić 1 litr przygotowanego roztworu /4 torebka/. Nie wolno przyjmować posiłków, natomiast pić wodę do 6 godzin przed badaniem.

Na 7 dni przed badaniem należy:

Przerwać przyjmowanie preparatów żelaza.

Osoby przyjmujące leki antyagregacyjne – typu Aspiryna, Acard, Ticlid, itp. – powinny przestać je przyjmować po wcześniejszej konsultacji z lekarzem, który zlecił stosowanie w/w leków.

Osoby przyjmujące leki przeciwzakrzepowe (Sintrom, Syncumar, Acenocumarol, Warfaryna, itp.) konieczny jest kontakt z lekarzem prowadzącym leczenie przeciwzakrzepowe i zmiana leków na heparynę niskocząsteczkową (Fraxiparyna, Clexane).

Osoby chorujące na cukrzycę powinny dodatkowo skonsultować z lekarzem sposób przygotowania do badania.

W dniu badania:

Rano należy przyjąć leki, które przyjmujecie Państwo na stałe (np. nasercowe, przeciwnadciśnieniowe, przeciwpadaczkowe) popijając 1-2 łyżkami wody.

Należy być na czczo (bez żadnego jedzenia). Jeżeli badanie jest w godzinach porannych 4- litr roztworu przeczyszczającego należy przyjąć na 6 godz.  przed badaniem.  Nie należy przyjmować jakichkolwiek posiłków, natomiast wodę można pić do 6 godzin przed badaniem.

Jeśli badanie będzie wykonane w głębokiej sedacji dożylnej picie płynów należy skończyć na 5-6 godzin przed badaniem.

Reakcją organizmu na przyjmowanie roztworu Fortransu będą liczne wypróżnienia, na koniec treścią płynną. W przypadku trudności z przygotowaniem się do badania, w szczególności w przypadku pogorszenia samopoczucia w trakcie przygotowania, konieczny jest kontakt z lekarzem.

Po badaniu:

Jeśli pojawi się dyskomfort w postaci wzdęć, kurczowych bólów brzucha spowodowanych przez powietrze wprowadzone do jelita podczas badania. Należy zastosować Espumisan w dawce 3 x 2 tabl. lub No-Spa w dawce 3 x 1 tabl.

Po zakończeniu badania zalecana jest dieta lekkostrawna.

W dniu badania, w przypadku otrzymania środków uspokajających, nie należy przez kilka godzin prowadzić samochodu lub innych urządzeń.

Powikłania kolonoskopii

Kolonoskopia połączona z usunięciem polipów: są to najczęściej bezpieczne zabiegi, jednak mogą wystąpić powikłania w postaci przebicia lub rozdarcie ściany jelita grubego. Powikłania te wymagają natychmiastowego leczenia operacyjnego.

Po pobraniu wycinków lub po usunięciu polipów może dojść do niewielkich krwawień, które ustępują samoistnie lub są leczone kolonoskopem. Rzadko występują uczulenia po środkach sedatywnych i przeciwbólowych. Ważne jest aby pacjent sam rozpoznał ich wczesne objawy. Należą do nich silne bóle brzucha, obfite krwawienia z odbytu, wysoka temperatura, dreszcze. Krwawienie może wystąpić nawet kilka dni po badaniu. W tych przypadkach należy się bezzwłocznie skontaktować z lekarzem.

Zapraszamy do wykonania  zabiegów diagnostycznych gabinetu endoskopii z zakresu:

• kolonoskopii (możliwe skorzystanie z zabiegu w ramach NFZ),
  • gastroskopii (usługa jedynie komercyjna).
  • rektoskopii   (usługa jedynie komercyjna).

Przed umówieniem się na termin zabiegu, pacjent musi przejść konsultację w gabinecie zabiegowym.

Zabiegi wykonywane są przy użyciu silnego znieczulenia podawanego przez pielęgniarkę anestezjologiczną.

Oferujemy również zabiegi w głębokiej sedacji wykonane przez specj. anestezjologa.